Jangan Padam Api Periuk Dengan Air, Kenapa….

Jangan Padam Api Periuk Dengan Air, Kenapa….

Kenapa tak boleh? Api lawanya air kan?

Tak boleh, sebab air dan minyak tak boleh bercampur.

Kalau letak air jugak nanti api tu akan jadi lagi besar lepas tu tukang simbah air tak pasal-pasal kena g ward kecemasan, kalo nasib tak baik terbakar rumah ooo.

Jadi macam mana nak padam api minyak periuk belanga?

 

1. BAWA BERTENANG

(ini yang paling penting, kita kena bawa bertenang dulu, sebab kalo kita x bertenang kita akan buat benda yang tak sepatutnya)

2. Kenal pasti keadaan

Adakah api tu besar sangat atau serderhana, kalau besar ada caranya kalau serdarhana ada caranya.

3. Matikan api dapur gas.

 

 

4. Jika api besar 

Saya sarankan anda ambil kain basah, tak kira la kain apa pun lepas tu terus tekup mulut periuk belanga tu. Biarkan dia macam tu lama-lama sampailah sejuk. (Pastikan kain basah tu melindungi muka)

5. Jika api kecil dan serdahana

 Ambil penutup periuk tutup je, sebab kita nak habiskan udara dalam periuk tu. Kalau berani api besar pun boleh guna cara ni, kalau nak guna kain pun boleh jugak.

6.Kalau anda gagal mengawal  api tu, dapur pun dah mula terbakar

cepat-cepat lari dan call bomba.

 

 

Anda Suka Artikel Ini? Klik Like Dan Share Ya Agar Lebih Ramai Dapat Info Yang Baik Ini. Terima kasih Di Atas Kerjasama Anda.