KEISTIMEWAAN SURAH KAHFI YANG RAMAI ORANG TAK AMBIL TAHU!!!!

KEISTIMEWAAN SURAH KAHFI YANG RAMAI ORANG TAK AMBIL TAHU!!!!

Sebagian orang malas membaca Al Quran padahal di dalam terdapat petunjuk untuk hidup di dunia.Sebagian orang merasa tidak punya waktu untuk membaca Al Quran padahal di dalamnya terdapat pahala yang besar.Sebagian orang merasa tidak sanggup belajar Al Quran kerana sulit katanya, padahal membacanya sangat mudah dan sangat mendatangkan kebaikan

 

Orang yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, bawah kakinya akan bercahaya sehingga ke kolong langit. (Mafhum hadith)

 

Orang yang membaca/mengamalkan surah al-Kahfi juga akan terhindar dari fitnah Dajjal. (Mafhum hadith)

 

Ha, ini yang selalu disebut-sebut kan?Persoalannya, apa yang hebat sangat dengan surah al-Kahfi ni sampai boleh lindungi kita dari Dajjal? Takkan baca je dah boleh terhindar? 

 

Pernah terfikir camni?

 

 

Surah al-Kahfi mengandungi EMPAT kisah utama:

 

1) Pemuda gua (al-kahf)

2) Pemilik kebun dan rakannya

3) Nabi Musa & Khidir AS

4) Zulqarnain

 

Ramai tahu ni tapi tak dapat nak relate dengan dajjal.

 

Betul tak?So here we go 

 

Setiap satu kisah ini mewakili satu fitnah (ujian) yang dahsyat:

 

Pemuda gua – Fitnah aqidah/iman

Pemilik kebun – Fitnah harta

Nabi Musa & Khidir – Fitnah ilmu

Zulqarnain – Fitnah kekuasaan

 

Guess what? 4 fitnah ni juga yang Dajjal akan bawa di akhir zaman nanti! 😱Dah mula nampak perkaitan surah al kahfi dengan dajjal?

 

Di sinilah relevannya baca surah al-Kahfi boleh menghindarkan diri dari fitnah Dajjal. Sebab surah ni bukan hanya bercerita, tapi bagi solusinya juga!

 

Bagaimana?Fitnah aqidah – bersahabat dengan orang soleh. Para pemuda al-Kahfi saling membimbing satu sama lain. Mereka juga banyak mengingat akhirat

 

 

Fitnah harta – mengingatkan diri bahawa dunia tak kekal dan banyak mengingati mati/akhirat

 

Fitnah ilmu – kena tawadhu’/rendah diri. Walaupun Nabi Musa AS seorang rasul yang mulia, baginda tidak sombong untuk menuntut ilmu dari Khidir

 

Fitnah kekuasaan – Kena tawadhu’ dan ikhlaskan diri, sebagaimana Zulqarnain seringkali mengingatkan dirinya bahawa kekuasaannya ialah dari Allah

 

Tapi ada yang lagi mind blowing 🙌🏻🙌🏻🙌🏻

 

Di sebalik 4 kisah dan pengajaran ni, surah al-Kahfi mengandungi tema utama yang lebih dahsyat lagi.

 

Tema utama surah ini ialah DAKWAH! 😱Tak percaya? Hehe.Bukankah para pemuda al-Kahfi berdakwah kepada sang penguasa yang zalim?

 

Bukankah si sahabat pemilik kebun menasihatinya agar bersyukur dan kembali kepada Allah? Bukankah itu dakwah?

 

Bukankah Nabi Khidir membimbing Nabi Musa, seorang murabbi mengajar anak muridnya selayaknya? Bukankah itu juga dakwah?

 

Dan bukankah Zulqarnain berdakwah kepada rakyat jelatanya, sepanjang pengembaraannya? Rupa-rupanya untuk selamat dari fitnah Dajjal, kita perlu berdakwah. And it makes complete sense!

 

Dengan berdakwahlah, kita dapat menjaga diri kita dan orang ramai dari fitnah-fitnah ini.

 

Aslih nafsak, wad’u ghairak! 🌹

 

Orait kita beralih ke fitnah dajjal.Ada 4.

 

Fitnah iman, harta, ilmu dan kuasa.Bagaimana?

 

Fitnah Iman :
Nanti Dajjal keluar, dia akan mengaku dia Tuhan. Dia tunjuk syurga neraka, hidupkan org mati apa semua.

 

Fitnah Harta :
Dia akan keluarkan semua khazanah muka bumi, untuk tarik manusia jadi pengikut dia.

 

Fitnah Ilmu :
Dia akan tunjuk benda-benda yang manusia tak pernah tahu. Dia akan buat benda yang selama ni manusia ingat mustahil.

 

Fitnah Kuasa :
Dan dia akan jadi makhluk yang paling berkuasa dan bermaharajalela di muka bumi (sebelum Nabi Isa turun membunuhnya).

 

So dah nampak tak macam mana surah al-Kahfi boleh jaga dan lindungi kita dari fitnah Dajjal? It makes sense right?

 

Jadi lepas ni, bila baca al-Kahfi, janganlah baca macam tu je. Baca, cuba faham maksud dan paling penting, cuba untuk amalkan!

 

Sebab semua fitnah Dajjal tu in a way dah ada pon zaman sekarang ni. Cuma taklah dalam skala dahsyat macam fitnah Dajjal.

 

Kalaulah baca dan amalkan al-Kahfi boleh lindungi kita dari bapak segala fitnah (Dajjal), dah tentu ia boleh lindungi kita dari fitnah fitnah lain!Tak gituuwwww

 

Maka marilah kita istiqamah dan beriltizam membaca surah al-Kahfi setiap hari Jumaat, dan membaca al-Quran setiap hari. Moga ada barakahnya!

 

 

 

وقال وهيب رحمه الله: “نظرنا في هذه الأحاديث والمواعظ فلم نجد شيئًا أرق للقلوب ولا أشد استجلابًا للحزن من قراءة القرآن وتفهمه وتدبره”

 

“Berkata Wuhaib rahimahullah: “Kami telah memperhatikan di dalam hadits-hadits dan nasihat ini, maka kami tidak mendapati ada sesuatu yang paling melembutkan hati dan mendatangkan kesedihan dibandingkan bacaan Al Quran, memahami dan mentadabburinya”.

 

 

Anda Suka Artikel Ini? Klik Like Dan Share Ya Agar Lebih Ramai Dapat Info Yang Baik Ini. Terima kasih Di Atas Kerjasama Anda.